fredag 29 juni 2007

Oseriöst

Jag skrev förut i Lewdity att journalister och konstnärer är de yrken där man förväntas jobba gratis. Lägg till översättare till den listan.
- Jag kan inte erbjuda dig något betalt jobb. Det jag kan erbjuda dig är arbetserfarenhet.
...något en gammal bekant verkade tycka att jag behövde, med en tvåårig KY i kappsäcken. En KY som är koncentrerad på den praktiska biten av journalistyrket. Lägg till 100 universitetspoäng med språk- och litteraturinriktning och en mindre förmögenhet i studieskulder, och ni får vad de tycker att jag är värd på denna institution:

0 kr

Idag fick jag ett mail där de bad mig höra av mig om "jobbet" igen. Jag talade med Arbetsförmedlingen, för att för säkerhets skull höra om det fanns bidrag att söka för just den här sortens projekt, men såklart icke. Inte sedan efter valet.
- Det tycker jag verkar oseriöst av dem, sa min handläggares kollega.
Det är inte konstigt att jag har dåligt självförtroende.

Inga kommentarer: